– Fremtidens skole har spill og koding

 
– Alle moderne mennesker bør forstå koding, mener Trond Ingebretsen, direktør for Senter for IKT i utdanningen. Senteret er hovedarrangør av temakonferansen om dataspill og koding.
 
Skrevet av Katharina Olsen og Lovise Meltzer Rygh, Nordahl Grieg vgs.
 
Foto: Lovise Meltzer Rygh
 
Bare starten
Han mener koding vil få en større plass i fremtidens skole og forteller at arbeidet som nå er i gang, bare er starten.
– I det 21. århundre trenger vi å lære elevene andre ferdigheter enn tidligere. Blant annet vil kreativitet bli viktig, sa Ingebretsen, da han åpnet konferansen 27. oktober.
Ingebretsen mener at konferansen er en mulighet for å utforske fagfeltet i praksis, og til å dele tanker og erfaringer.
 
Blant dem som har delt sine synspunkter under konferansen, er professor James Paul Gee. Han kritiserte dagens skolevesen og snakket om hvordan problemløsning vil blir viktigere for elevene enn reproduksjon av kunnskap. Se intervjuet med James Paul Gee her.
 
Tips og triks til klasserommet
– Under konferansen får du tips og triks som du kan ta med deg i klasserommet, sier lærer Anne-Marit Selstø. Hun syns konferansen har vært veldig inspirerende så langt. Se hele intervjuet her.
 
En annen deltaker, Khalid Ezat Azam fra Medietilsynet, mener at dataspill i 2015 er mye mer enn underholdning. Azam påpeker at det også kan ha en sosial funksjon og sammenligner dataspill med sosiale medier.
 
Foto: Medietilsynet
 
– Måtte bli Bergen
Nordahl Grieg videregående skole er med på å arrangere konferansen. På skolen brukes dataspill allerede i undervisningen, og derfor var det et naturlig valg å holde konferansen i Bergen, ifølge Ingebretsen fra Senter for IKT i utdanningen. 
– Lærere bruker mye tid på å utvikle flotte IKT-opplegg som aldri blir delt. Dette vil vi prøve å gjøre noe med, sa direktøren.